Home

Tuesday, December 18, 2012

Dorayaki Chocolate

Assalamualaikum

Hari nih aku nak share resepi Dorayaki Chocolate . tatahu dorayaki ? ala kuih kegemaran doremon tuh . tatahu doremon ? hari sabtu bukak ntv7 pukul 7.30 petang , ada benda kaler biru . tu lah doremon . Aku saja search you tube nak buat cake , bosan dok rumah . tetiba aku jumpak resepi dorayaki . tanpa melengahkan masa aku pun terus mencuba . ni lah hasilnya !


oh maaf la atas ke'comot'an dorayaki nih . haih first time buat . lagi pun aku bukan chef !

nak resepi ? oke aku kasi , sharing is caring !

Bahan-bahan :
1 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula pasir

2 butir telur
4 sudu air
1/2 sudu baking soda
1 sudu madu
minyak masak
nutella / kacang merah dalam tin / compound chocolate / apa-2 yg korang nak

Cara-cara :
1. Campurkan gula dan telur kemudian gaulkan sampai sebati
2. Campurkan baking soda dan air dan kacau sebati
3. Campurkan baking soda dan air tadi ke dalam gula dan telur
4. Masukkan tepung ke dalam campuran tadi *make sure tepung tu tapis dulu
5. Masukkan madu kemudian biarkan adunan selama 30 minit
6. Panaskan pan cooking dan sapukan sedikit minyak masak
7. Ambil senduk tuang adunan tadi dalam pan dengan cara senduk by senduk
8. Angkat dorayaki korang bila dia jadi coklat-2 sikit *jangan bagi hangit
9. Sapukan perasa pada dorayaki
10 . Baca Doa , sumbat dalam mulut


No comments:

Post a Comment