Home

Thursday, December 6, 2012

Sikap Pemandu Malaysia

Hai , Assalamualaikum .

Tadi aku keluar pergi kedai naik moto lah , nak pergi beli ais-krim . HAHA . kempunan Ais-krim mat kool singgit . OTW(on the way) nak balik rumah tu , terserempak dengan sorang penunggang motosikal yang ta berhemah nih menyebabkan aku decide nak buat post pasal sikap pemandu .

Oke , memang ta heran lah kenapa negara kita mempunyai statistik kemalangan jalan raya yang tinggi . Faktor utama adalah sikap pemandu sendiri yang sangat tak berhemah kalau nak dibandingkan dengan negara lain . Antara faktor lain boleh juga dikaitkan dengan stuktur jalan dan cuaca ketika pemanduan . Tapi hari ni aku bukan nak buat karangan BM tentang Faktor Berlakunya Kemalangan Jalan Raya di Malaysia . Benda yang aku nak highlight hari ini tentang benda yang aku tak suka tentang pemandu Malaysia .

Benda first yang aku tak suka , ramai pemandu yang MALAS nak bagi signal kalau nak masuk simpang . Yang kita nih tercangak lah tunggu kot dia nak jalan terus . Rupa-rupanya dia nak masuk simpang . Geram kan ? Masa nak test JPJ dulu semua baguih baguih belaka . lepas tu , hampeh . Next , aku tak suka pemandu yang bawak laju kalau dekat simpang . Dah tahu ada simpang depan tu , apa salahnya perlahankan kenderaan korang , Ini tidak , lagi dia laju ada lah .

Lampu isyarat ada 3 warna . Merah berhenti , hijau jalan jika selamat , kuning bersedia untuk berhenti dan bersedia untuk jalan . Tapi pemandu Malaysia hentam ja semua merah , hijau , kuning jalan . herrr! Tujuan mereka letakkan lampu isyarat di persimpangan besar adalah untuk mengelakkan berlaku kemalangan dan memudahkan perjalanan tapi sekarang sebaliknya yang berlaku . Banyak pulak kemalangan dekat lampu isyarat . Punca nya apa ? Kita lah pemandu yang ta sabar na sampai ke destinasi . First , Lampu hijau ta tengok ada kereta ka moto ka terus jalan . Second , lampu kuning pakat kelam kabut nak pecut . Sepatutnya time tu berhenti je lah melainkan lampu isyarat tukar kuning masa kereta or moto kita dah lepas garisan . Third , lampu merah dah sah-sah kena berenti . Tapi masih ramai yang suka langgar lampu merah .

Sebenarnya banyak lagi benda yang aku tak suka . tapi cukup lah sampai sini . So , aku mintak sangat mulai saat nih , jom lah kita sama-sama ubah sikap kita tuh . Semua nya berpunca dari kita . kalau kita jadi pemandu yang berhemah , In Shaa Allah kemlangan jalan raya dapat dikurangkan . =)

No comments:

Post a Comment