Home

Friday, February 22, 2013

Kahwin Muda

Ehem ,
     Dengarlah wahai teman ,
     Pesanan ku ini ,
     Sebagai pedoman ,
     Buat renungan masa depan mu .
Sedap dak aku nyanyi ? Bhahaha ni lagu nasyid masa darjah 5 . Oke lets check it out conversation antara dua sahabat even panjang tapi bacalah . *wink wink*

A : wink wink . suka pulak aku wink wink -.-
B : wink wink . kejip mata sebenarnya
A : mahai tu kejip mata . kenyit lagi mahai
B : apa beza antara dua tu ?
A : kejip dua dua . kenyit sebelah ja
B : oh ! yaya . aku lupa . tapi kejip baru keluaq bunyi wink wink . kenyit na ngorat jaa
A : aku kenyit mahai . hg pernah kena ? -.-
B : taktaw . tak rasanya . sebab susah na beza hg kenyit ke tak
A : dlu masa aku gatai , bila aku pikiaq balik " TERUK GILAAAAAAAAAAAAAA "   ?
     itu dia ? tidak dapat dikesan .wakakaka
B : mata kecik ! weih time tu hormone gatai tgh merebak
A : teruk gila . jahil sungguh . T_T
B : jangan cakap aku sedih dengaq . aku turut terbabit  :'(
A : 
manusia tu jahil . aku ingat lagi perbandingan Ustaz Azhar buat .
     nak kata ramai tak ramai manusia jahil akhir zaman . dia buat macam nie . 
     Ada satu kapal nak angkut orang alim yang boleh tafsir hadis , tasir kitab dekat shah Alam .
     penuh tak penuh kapal tu ? hang ce jawab .
B : mesti la tak
A : tapi kalau kapal tu nak isi dengan manusia yang jahil . memang takkan muatlah . 
     kena mintak tambah lagi kapal . lebih kurang mcm tu la perbandingan UAI buat
B : :'( manusia akhir zaman
A : itulah skrg dunia yang kita hadapi . tapi bagi aku . pada hemat aku .
     perempuan pada hari nie mmg mencabar . hg setuju ?
     dari segenap segi . ancaman merata .
     aku , hang , ayah hang , mak hang , sedara mara hang , tak dapat jamin keselamatan hang bila hang dh
     jejak kaki keluaq rumah . tapi ingatlah hang punya Allah , pegang tu ja .
B : memang pun , sebab tu mcm susah ja parents aku na lepaskan kalau na keluar rumah
     tapi sampai bila boleh halang kan ? satu hari nnt kena keluar jugak , sekarang pun dok keluar jugak
     sampai bila orang na teman kan kita . aku cuma mintak Allah lindungi aku dan keluarga aku .
A : tapi bagi aku dh cukup baik kalau ibu bapa ambil peduli anak mereka . tapi
     ada lagi satu isu aku nak bangkitkan . mcm kita tgk kan . muncul vlogger vlogger perempuan .
     bagi aku , mereka gunakan medium internet dgn baik untuk sampaikan dakwah . itu tak jadi masalah .
     tapi yang jadi masalah yang tonton . deret ada komen " ehh comel lah " ehh cantik lah "
     aku tahu itu semua kebebasan untuk bercomment , tapi cara tak menghalalkan niat .
     niat situ kita dah tau yang si pengomen tu bernafsu dengan si vlogger tersebut
     aku tak salahkan vlogger tu tapi mentaliti sesetengah. pengomen bebas tak paham macam mana nak 
     mengomen . tak membina tu satu . lagi satu menambahkan kemeluatan . apa kata hang ?
B : aku setuju , tak perlu susah-2 na tengok vlogger aku rasa 
     tengok budak-2 upload gambar fb pun dah dapat komen berbagai . si perempuan pun melayan
     rasa seronok bila dipuji comel begitu . kalau perempuan sama perempuan berkomen
     tak lain dan tak bukan . mengharapkan komen "awak pun cantik jugak" . ye dak ?
A : yes yes yes . modus operandi semua sama ja . post gambar . pakai cantik cantik . make up sikit .
     pastu caption buh saya tak secomel anda . aku ada senapang nak tembak ja . -.-
B : erk , aku sebagai perempuan meluat perempuan mcm tu -.-
     lagi satu update status #cer komen sikit semua kejar popular dunia
A : kebiasaan dh mcm tu . menular
B : itu baru pekan kecik belum tengok bandar besar
A : itu toksah cita . ahhaha
B : kadang-2 rasa bersyukur jugak dok tempat cenggini
A : bukan kadang kadang , kita mmg perlu bersyukur .
B : aaah , ye lahh dulu kejahilan memang rasa seronok dan teringin na dok tempat cenggitu
     tapi sekarang rasa , ta perlu kott
A : skrg rasa nak lari ja . wahahaha lebih baik duk pekan kecik mcm nie .
B : terasa hati na dok mesir . tapi diorang sendiri bergolak sesama islam . saya pilih malaysia
A : mesir . sosial depa lagi teruk daripada kita . aku dengaq kata macam tu la
B : diorang mcm kita jugak . tempat-2 besar macm kaherah tu teruk . sepupu aku dok pedalaman , kat tanta
     situ oke sikit . tapi perempuan depa pun dah terok sama ja mcm kita tutup semua tempat tapi ketat
     laki depa kurang oke
     student malaysia kat sana ramai yg pakai cincin tanda dah kawen supaya pak arab ta kacau
A : ha ah . macam mana eh aku punya tok cik punya anak . apa nak panggil ha ?
     dia kawin dulu sebelum p belajaq kt jordan . sbb takut syeikh syeikh sana kacau .
     dh tu skrg nie balik pulak , mengandung , sambung belajaq lepaih bersalin . bulan 9 nanti .
     ayah mertua dia best , dari kelantan bawak mai makanan bagi . rumah tok cik aku tu kat parit tok ngah
     hahaha . paling sempoi habaq hg . meminang guna telepon ja .
B : memang ! memang ! kebanyakkan yg beljaq kat luaq negara ramai yg kawen sebelum p
     ataupun kawen masa tgh belajaq . kawen dgn kawan sesama depa sbb susah nnt jadi apa-2
     lagipun belajaq kat luaq negara boleh pregnant kot . kalau kat malaysia ta rasanya 
     dulu la , sekarang aku tataw
A : tu la yang jadi kat anak tok cik aku tuh
B : aku rajen jugak follow blogger yg belajaq luaq negara yg dah berumah tangga or masih membujang
     menaikkan semangat
A : aku sangat setuju kawin muda ! wink wink
B : itulah , aku ada suarakan kat mak aku . dia kata kalau si suami boleh bagi nafkah kat isteri oke jee
     wink wink :D aku rasa kawen awai or tgh belajaq bukan khas untuk student luar je la
     student dalam malaysia pun kalau dah jumpak tu on jee tapi kebanyakkan ta buat
A : yang penting ikut sunnah .
     dan lagi satu , kan ada wang hantaran berapa berapa , untuk yang lepasan upsr lah , spm lah
     itu karut semua -.- ijazah kedoktoran paling mahal 25k tudia .
B : tu na juai anak namanya . letak harga ikut sijil -.- tapi artis mahai kan ?
     ta salah aku sekarang 10 ribu dah dalam kategori murah dah
     bila letak 10 ribu orang mesti kata "dia kerja apa ? awat murah?" kerja cikgu sekrang pun dah mahai
     alasan cikgu keluaq U
A : tudia . zaman kita nnt aku rasa 15k paling murah . akakakaka . tapi nnt bila aku nak kawin .
     in sha Allah . aku nak runding dengan ayah bakal isteri ja . mak bakal isteri say bye bye .
     bagi nasihat boleh , jangan potong stim nak lebih lebih .
B : sekarang pun dah belas-2 dah maybe time kita hampir 20k . wink wink Bhahahha , mak-2 ni cerewet ka ?
     maybe sesetengah ja . sesetengah yg suka ambil serius isu ni
A : jumpa yang cerewet tu aku tibai dulu , geram sangat aih , mak bukan wali .
     kadang kadang orang kita tak paham konsep .
B : sebab nya ramai suami sekarang ikut kata isteri  . ta salah na bincang dengan isteri
     tapi ta perlu rasanya ikut kehendak isteri yg melampau . mcm drama melayu
A : tapi pasai isteri la si laki terpengaruhm. aishh jemm sungguh
     aku rasa kena tarbiyah dulu bakal ayah mertua dan bakal mak mertua supaya perjalanan lancar
     wink wink hahaha
B : Bhahaha , memang !
A : bawak p jalan dua dua . p makan angin ka .
B : tambah-2 dapat ahli keluarga yg suka mencucuk cucuk bagai lagi laaa 
     tayah ! nnt masa merisik bagi buku panduan or cd suruh tengok dulu wink wink
A : ha tu kena jaga . aku takkan pakai inai . ahahhaa . ada satu sejarah . aku bagitao hang dlu aku pakai inai .
     kat kaki ibu jari belah kanan . malam tu , lepas tu aku terasa kehodohan aku teruih p bilik aiq nak basuh
     mmg tk dapat lah tenyeh punya lama . akhirnya aku give up biaq p dia luntuq sendiri T_T
B : Bhahahaha . yang p pakai kat kaki sapa suruh ? nnt masa kawen bukan kena pakai ka ? 3 jari
     tapi ramai pakai inai tipu . sehari dua hilang
A : baru nampak rare !mtak boleh . inai cuma adat
B : aku ada dengaq dia menyerupai tatu jugak . ye dak ?
A : sbb kadang kadang orang buat corak yang melampau lampau
B : untuk perempuan boleh pakai inai ?
A : boleh . kalau hang baca fatwa tu dia kata sbb laki tak boleh pakai inai sbb menyerupai perhiasan perempuan
     Berkata Imam Al-Nawawi rahimahullah: Dan berkenaan menginaikan kedua-dua tangan dan kaki maka ia satu 
     sunnah kepada pengantin perempuan . dapat pahala lagi sebab sunnah .
B : tapi untuk yg perempuan ta boleh buat corak-2 bagai kan ?
A : ha cukup sekadar inai .
B : ramai jugak muda-mudi yg sedaq benda ni . tp masih ramai yg masih buat
A : sbb apa ? " KAHWIN SEKALI JA DALAM SEUMUR HIDUP " -.-
B : macam dah ta boleh diguna pakai ja ayat tu sebab ramai yg kawen cerai kawen laen
     alasan ta sehaluan even dah kenal bertahun tahun sepupu ayah aku punya anak
     bertunang masa form 5 lepas belajaq dah keja kawen sekarang dah ada anak masih bahagia
A : itu semua letak pada niat pasangan . kita mungkin senang tulis kat sini . tapi kita tak merasa lagi .
B : yeah , kita hanya bercakap melalui apa yang kita nampak jadi sekarang . bukan melalui pengalaman
A : bila aku dengaq orang mcm sebaya kita nak bercerita pasai cinta . macam mana nak dapatkan pasangan   
     macam mana nak bahagia macam mana nak kekal aku rasa baik hang simpan jelah untuk pengetahuan hang
     bukan apa . semua tu melalui pembacaan dan tidak melalui pengalaman . 
     dia nak tolong orang tapi diri dia tak tertolong . itu orang sangat bahaya .
B : yeah ! aku kurang berminat untuk dengar ulasan cinta walaupun aku pernah dok cuba-2 na baca
     tapi tak tertarik tapi kalau ada yg megulas cinta berlandaskan islam ya ! itu aku tertarik
A : sbb aku pernah kena . macam ***** dia macam nak tolong lah jaga hubungan aku dgn **
     macam nasihat dulu masa awai awai . awai tahun 2012 sbb kawan aku buat biasa ja .
     tak la tunjuk reaksi yang tak kepahape
B : really ? aku ada la jugak org mengadu masalah cinta . paling-2 dari "sabar je la , selesaikan cara elok"
     aku memnag ta reti bab-2 ni :D
A : ha aku pon ada dengaq masalah cinta org . aku cuma pendengar yang baik . bukan penyelesai . haha
B : kadang-2 kita perlu jadi pendengar walaupun kita ta dapat selesaikan
     supaya orang yg bercerita tu ta rasa terbeban
A : aku kalau mintak pandangan selain masalah cintan cintun , in sha Allah
     aku bagikan pandangan aku yang terbaik .
B : dia luahkan kat orang dia rasa lega  . kadang-2 pendengar lagi baek dari penasihat
     kdg-2 nasihat ta boleh pakai
A : yeah . tambah tambah masalah cinta cintun . tapi aku rasa 
     nasihat terbaik kalau orang yang tengah nak ambik exam besar . tinggalkan dulu cinta nie
     dia mai sendiri nanti . kita buat macam biasa ja . sbb mmg akan ada effect
     bagi orang yang tk tahu handle perasaan dia yang menggila dgn cinta
B : ya itu aku agree ! sebab tu membujang time SPM . Bhahahhaha . aku ingat cegu salina kata msa f3 dulu
     kalau kamu tgh kapel kamu kapel lah sampai habis exam
     kalau kamu single , kamu jangan kapel sampai habis exam mustahil na bahagiaa jaa
A : haha .
B : awat hang gelak -.-
A : ya ya . tidoqqqqqqqqqqqqqqqq . gg
     satu perbualan yang ada manfaatnya .
     well done  .
B : p la tidoq ! bhahaha aku pun cam ta caya aku cakap cam ni . Bhahahha

Nota jari : Kami mintak maaf kalau ada mana-2 pihak dalam dunia terasa dengan perbualan kami nih . Kami hanya mengulas . dan macam kami cakap , kami masih belum alami semua nih , kami hanya cakap berdasarkan apa yang kami lihat . Tapi kami rasa perbualan kami nih .... bermanfaat . ya bermanfaat ! oke bye !

2 comments:

  1. wah!!penuh semangat.. suka bca perbualan hmpa.. trasa cam tau ja sapa A.. good message!!

    ReplyDelete
  2. hehe , ntah secara tetiba na bercakap cenggini . berusaha tidur lambat sebab sembang ni . Bhahaha .

    ReplyDelete